Co To Jest Storytelling?
13 Przykładów Zastosowania

Co To Jest Storytelling?

Naczynia krwionośne zaczęły mi się obkurczać, a serce chciało wyskoczyć z klatki piersiowej. Włosy na rękach i nogach stanęły dęba, a gęsia skórka pojawiła się na całym ciele. Czas stanął w miejscu, mimo że do zakończenia tej „przyjemności” pozostały 93 sekundy.

Tak właśnie wspominam swój pierwszy zimny prysznic. 
I tak właśnie postrzegam storytelling.

Nie chodzi wyłącznie o przekazanie informacji, ale również o zaciekawienie Cię historią – przyciągnięcie Twojej uwagi i utrzymanie jej jak najdłużej.

Czego Dowiesz Się Z Tego Wpisu?

  1. Definicja storytellingu
  2. Elementy storytellingu
    1. Bohater (antybohater)
    2. Problem (konflikt)
    3. Przewodnik (wsparcie)
    4. Sukces (porażka)
  3. Jak storytellingu używają znane marki:
    1. Coca-cola
    2. Allegro
    3. Dove
    4. T-mobile
  4. Przykłady Zastosowania Storytellingu
    1. Nauka Dzieci
    2. Social Media
    3. Dłuższe Formy Wideo
    4. Budowanie Pozytywnych Skojarzeń
    5. Medycyna
    6. Budowanie Zaufania 
    7. Przyciągnięcie Uwagi
    8. Prezentacja
    9. Opinie Klientów
    10. Przepisy BHP
    11. Wezwanie Do Działania
    12. Sugerowanie Zmian
    13. Zwiększenie Sprzedaży
  5. Odkryj Sekrety Storytellingu

Definicja

A tak czysto teoretycznie, storytelling jest opowiadaniem historii, która angażuje odbiorcę, pozwala zbudować wokół tematu kontekst i lepiej go zrozumieć. Storytelling, często nazywany jest też marketingiem narracyjnym, z czego korzysta wiele firm (co zobaczysz już w kolejnej części wpisu).

Ze względu na swoją nietypową formę oddziałuje na wyobraźnię i zapada w pamięć, co przekłada się później na wybory konsumenckie. 

Elementy Storytellingu

Nie ma jednej metody budowania historii z wykorzystaniem marketingu narracyjnego. Jednak można wyróżnić kilka elementów, które szczególnie chętnie są używane przez najlepszych copywriterów, agencje marketingowe czy nawet scenarzystów filmów.

Bohater (antybohater)

W każdej historii występuje bohater. Niekiedy wykorzystuje się też postać antybohatera, aby zjednać większą sympatię do głównej postaci lub po prostu zbudować ciekawszą fabułę całej historii.
Pomyśl przykładowo o filmie Gwiezdne Wojny, a w nim Luke Skywalker oraz Darth Vader. 

Musisz mieć na uwadze, że bohaterem nie możesz być Ty, ani Twoja firma. W storytellingu stawiasz swojego Klienta na piedestale i wokół niego budujesz historię. 

Żeby historia przykuwała uwagę, musi pojawić się problem lub konflikt, ale o tym więcej już w kolejnym punkcie.

Problem (konflikt)

Dlaczego ludzie chętnie oglądają wiadomości? Ponieważ pokazywane są tam niecodzienne sytuacje – ludzkie dramaty, problemy, konflikty.
Z podobnych powodów taką popularnością cieszą się serwisu typu pudelek.

Jeśli historia ma być interesująca, musi pojawić się w niej również taki element.
Pomyśl tylko o Shreku, który musi stawić czoła Lordowi Farquaadowi i udać się w niecodzienną wyprawę, aby odzyskać swoje bagno. 

Przewodnik (wsparcie)

Jeśli chcesz zbudować zaufanie Klientów i pozytywne skojarzenie, Ty musisz być tym elementem historii, który pomaga bohaterowi pokonać jego słabości i uporać się z problemem.  

Przykładem jest profesor Albus Dumbledore, dyrektor Hogwartu, który jest przewodnikiem dla Harry’ego Potter’a. To mądry i doświadczony czarodziej, który pomaga Harry’emu zrozumieć jego rolę w walce przeciwko Voldemortowi.

Sukces (porażka)

Każda historia ma jakieś zakończenie. W przypadku storytellingu powinno być ono bardzo wyraźne. Ogromny sukces lub uchronienie się przed porażką. 

Kojarzysz film Skazani na Shawshank? Jeśli nie, to przejdź dalej! 
Ale jeśli tak, to przypomnij sobie zakończenie.

Andy (główny bohater) ucieka z więzienia dzięki swojemu genialnemu planowi, odsłaniając przy tym korupcję w systemie więziennym. Ujawnia swoją niewinność, ukaranie rzeczywistego sprawcy oraz otrzymuje zasłużoną wolność. 

Przyznasz, że to ogromny sukces? 

Jak Storytellingu Używają Znane Marki?

1. Coca-Cola

Sznur czerwonych ciężarówek oświetlonych setkami świątecznych ozdób. Charakterystyczna muzyka w tle i widok szczerze roześmianego mikołaja.
Gdyby się lepiej zastanowić, Coca Cola absolutnie nie jest (albo raczej nie musiałaby być) podstawowym produktem na świątecznej liście zakupów.

Co powoduje, że reklama spełnia swoją funkcję? 

Wizja idealnych świąt – śnieg, lampki, szczęśliwa rodzina, specjalnie wybrana, świąteczna muzyka i wykorzystanie symboli jak choinka, prezenty czy mikołaj. Oczywiście elementów mogłoby się znaleźć więcej, ale chcę zwrócić Twoją uwagę na kilka charakterystycznych.

Myślisz, że to przypadek? Że ludzie kupują Coca Colę, bo tak bardzo ją lubią? Popatrz zatem na kolejne przykłady.

2. Allegro

Być może widziałeś już tę reklamę.

Zauważ, że w całej historii nie ma ani słowa o serwisie Allegro. Nazwa pojawia się wyłącznie w jednym miejscu (staje się przewodnikiem), kiedy Chłopak (Bohater) wręcza przyszłemu Teściowi idealny prezent.

Oczywiście historia kończy się sukcesem!

To genialne, a właściwie GENIALNE (pisane wielkimi literami) wykorzystanie storytellingu do tego, aby zbudować pozytywne skojarzenie wokół marki, pokazać możliwości (zakup idealnego prezentu) oraz zachęcić do korzystania. 

Myślisz, że Allegro jest wyjątkiem? Czytaj dalej.

3. Dove

Marka Dove odniosła duży sukces marketingowy, dzięki kampanii “Reverse Selfie”.

Czy jest tu sprzedaż? Nie.
Czy jest tu pokazanie produktu? Nie.
Czy są tu emocje, zaciekawienie i wzbudzenie zaufania do marki? Tak. 

Przedstawienie młodej dziewczyny (bohaterki), która nie akceptuje siebie (problem) taką jaka jest powoduje poruszenie. Proces tworzenia odwrotnego selfie utrzymuje uwagę odbiorcy. 

Marka Dove występuje w roli przewodnika, wzywając do wspólnej zmiany definicji piękna. 

Tak właśnie wykorzystuje się storytelling.

4. T-Mobile

Moją uwagę szczególnie przyciągnęła TA reklama.

Wnuk, który informuje dziadka, że prezent MUSI być większy.
Zaangażowany staruszek, który chce spełnić życzenie brzdąca.

Mamy tu bohatera, problem i szczęśliwe zakończenie. Co prawda marka T-Mobile nie postawiła się tu w role przewodnika, jednak zbudowała pozytywne skojarzenie, poprzez hasło „Bądźmy bliżej w te święta” oraz życzenia bożonarodzeniowe.

Nie muszę Ci chyba dalej tłumaczyć, że storytelling nas po prostu otacza? 
Marki świadomie go używają, aby wpływać na nasze postrzeganie produktu czy samej firmy. 

Przejdźmy teraz do tego, jak Ty możesz wykorzystać storytelling w codziennym życiu.

Przykłady Zastosowania Storytellingu

1. Nauka Dzieci

Wyobraź sobie standardową lekcję matematyki. Prawdopodobnie pierwsza klasa szkoły podstawowej. Na tablicy równanie 2+2. Czy da się prościej? 

Moim zdaniem tak. Gdyby zamiast zwykłych cyfr, dodać element historii (storytellingu)? 

Wyobraź sobie, że wraz z Kolegą idziesz na boisko pograć w piłkę.
A tam jest już dwóch chłopców. To ile osób łącznie będzie na boisku? 

Banalny przykład, ale dużo lepiej trafia do dzieci, niż zwykłe 2+2. 

Doskonałym przykładem wykorzystania storytellingu w nauce dzieci jest Kuba Dróżdż. Wykorzystuje on różnego rodzaju historie, do nauki … szachów! Więcej o historii Kuby przeczytasz w tym wpisie.

2. Social Media

Nagrywasz TikToki? A może publikujesz merytoryczne wpisy na LinkedIn?
Nie ma znaczenia. Liczy się to, by maksymalnie zainteresować Odbiorcę.

Jeśli stworzysz scenariusz filmu lub treść zgodnie z zasadami storytellingu, z całą pewnością Twój materiał będzie się cieszyć większym zaangażowaniem, niż bez tego.

3. Dłuższe Formy Wideo (np. YouTube)

Czy można zbudować kanał na YouTube w tematyce szachowej, który będzie miał ponad 150 tys. subskrybentów? 

Oczywiście, jeśli tylko wykorzystasz storytelling! 
Popatrz, jak robi to Marianczello Dominoni.

Możesz tworzyć vloga, podcast lub innego rodzaju content.
Możesz nagrywać o szachach (i robić konkurencję dla Marianczello) albo wybrać inny, równie ciekawy temat, jak szydełkowanie, układanie kostki brukowej czy sprzedaż B2B. 

Cokolwiek wybierzesz, bardziej zaangażujesz Odbiorców, jeśli uwzględnisz elementy storytellingu!
PS. Łatwiej Ci też będzie monetyzować Twoje działania!

4. Budowanie Pozytywnych Skojarzeń

Cofnijmy się na chwilę do przykładów marek takich, jak Coca-Cola, Allegro, czy T-Mobile.
Nie ma w nich oferty. Nie ma w nich sprzedaży. 

Są pozytywne symbole. Święta. Rodzina. Miłość.

Podobnie działa firma Nike w swoich kampaniach reklamowych, pokazujących ponadprzeciętne wyniki sportowców, którzy po prostu mają na sobie ich odzień. Tylko tyle. Wystarczy, by zbudować pozytywne skojarzenie.

5. Medycyna

Wyobraź sobie, że jako student masz nauczyć się setek różnych nazw chorób, wraz z ich objawami i metodami leczenia… dramat. 

 

Ale jeśli kolejne choroby będziesz poznawać w formie historii … dowiesz się, od czego się zaczęło (czyli jakie były objawy), do czego to doprowadziło (skutki) oraz jakie metody leczenia podjęto, z pewnością łatwiej będzie Ci zapamiętać szczegóły.

 

Podobnie zresztą w innych dziedzinach nauki.

6. Budowanie Zaufania

Myślisz o własnym biznesie? A może już go prowadzisz? 
Z pewnością wiesz, jak ważne jest zaufanie Klienta. 
Tylko jak je zbudować? 

Właśnie dzięki storytellingowi! 

Możesz pokazać problemy jakie rozwiązujesz i korzyści jakie dostarczasz.
Wszystko w delikatnej i ciekawej formie, bez nachalnej sprzedaży.

7. Przyciągniecie Uwagi

Poranne słońce było przyćmione prawdziwą mgłą wojny, która wypełniała powietrze – sadza z opon podpalonych przez bojowników, chmury kurzu wzniecone przez amerykańskie czołgi i humvee oraz sproszkowany beton z murów zmiażdżonych ogniem maszynowym.

Tak zaczyna się jeden z rozdziałów książki Ekstremalne Przywództwo. 

Opis działa na zmysły i pobudza wyobraźnię ze względu na liczne konkrety i adresowanie różnych doznań – obraz (poranne słońce przyćmione mgłą wojny), zapach (sadza z podpalonych opon), dźwięk (chmury kurzu wzniecone przez amerykańskie czołgi).

8. Prezentacja

Spotkanie służbowe, prezentacja przed Klientem, a może kwartalne przedstawienie wyników? Każdy wie, że będzie nuda. 

Niekoniecznie! 

Zamiast opowiadać o tabelkach i wykresach, może zbudować historię, jak zespół walczyć o wyniki, jakie podejmował działania, z jakimi mierzył się wyzwaniami i jak to się przełożyło na rezultaty. 

Z pewnością zaciekawi to więcej osób i wyróżni się na tle pozostałych prezentacji.

9. Opinie Klientów

Każdy wie, jak ważne są pozytywne opinie o firmie.
Jednak ich odpowiednia forma może dodatkowo zachęcić kolejnych Klientów do zakupu. 

Co działa? 
Przedstawianie historii Klientów, którzy dzięki Tobie poprawili swoje życie (osobiste lub zawodowe). 

Jako Trener personalny możesz opisać historię Ani, która pozbyła się cellulitu i w końcu z uśmiechem patrzy w lustro. 
A jeśli jesteś konsultantem ds. sprzedaży, możesz opowiedzieć historię Klienta, który dzięki zmianie tylko jednej rzeczy w procesie, zwiększył zyski o 13,5%. 

Rozumiesz o co chodzi? 

10. Przepisy BHP

Jeśli jesteś kierownikiem budowy, z pewnością setki razy zwracasz uwagę pracownikom, by nosili kaski na głowach (a nie przywieszone do spodni). 
Znając jednak kulturę pracy na budowie, część załogi może delikatnie zasugerować, że nie będzie kierownik mi życia układać i dogaszając papierosa podeszwą buta, wrócą do swojej pracy.

A wyobraź sobie, że opowiesz im tego typu historię…

Wchodzę ostatnio do Lidla na zakupy, bo Żona mnie wysłała. 
Zgodnie z listą wkładam kolejne produkty do wózka, choć trzeba przyznać, że wybór mleka niemal doprowadził mnie do nerwicy.

Opuszczając dział z nabiałem dostrzegłem faceta, który również robi zakupy, ale o dziwo w kasku. 
Podszedłem nieśmiało i zapytałem, czy przypadkiem nie zapomniał zdjąć nakrycia głowy.

Mężczyzna z przerażeniem w głosie odpowiedział:
„Panie kochany, jak mi dzisiaj na budowie przed głową cegła przeleciała, to ja w kasku będę już nawet spał”.
I odszedł w kierunku mąki tortowej.

Oczywiście nie ma pewności, że to wszystko zmieni.
Jest jednak duże prawdopodobieństwo, że taka opowieść prędzej przekona załogę do przestrzegania przepisów, niż zwyczajowe chodzenie i upominanie.

11. Wezwanie Do Działania

Zdarzyło Ci się z pewnością obejrzeć reklamę, w której niepełnosprawna dziewczynka z wrodzoną wadą nóżek walczy o to, aby samodzielnie przejść chociaż kilka kroków… serce się kraje, prawda? 

Ale możesz jej pomóc. 
Wyślij SMS o treści pomagam na numer … no wiesz o co chodzi? 

I to też jest storytelling. Nie każę Ci teraz oceniać, czy to dobre, czy złe i czy te SMSy należy wysyłać, czy nie.
Po prostu jest to kolejne, wszechobecne wykorzystanie storytellingu. 

Historia wpływająca na nasze emocje, bohater, którego nie da się nie lubić (wszak to małe, urocze dziecko), a na koniec Call To Action, czyli wezwanie do działania. 

12. Sugerowanie Zmian

Przekonywanie do zmian jest ekstremalnie trudne.
Tak już mamy, że przyzwyczajamy się do tego, co nas otacza.
Czy to życie, praca, Kobieta, zapach, itp. 

Jak zatem skusić kogoś do zmian? 
Można na przykład opowiedzieć historię o tym, jak ktoś (najlepiej znajomy) spróbował czegoś innego i spotkało go coś ciekawego (lub uniknął czegoś niepokojącego). 


Na przykład mogę Ci zasugerować używanie autoryzacji dwuetapowej (2FA) do zabezpieczenia swoich social mediów. I pewnie nic z tym nie zrobisz (sugeruję to wszystkim, serio!).


Ale kiedy opowiedziałem w rodzinie historię naszej znajomej, której ktoś włamał się na Facebook’a, wyłudził w jej imieniu od kilku osób kody BLIK i wypłacił sobie łącznie około 2000 PLN, to jakoś chętniej się zainteresowali tematem i większość z nich używa już tego zabezpieczenia.

13. Zwiększenie Sprzedaży

Nikt nie lubi, kiedy coś mu wciskasz.
Już nawet kiedy sprzedawca w sklepie podejdzie z uśmiechem na twarzy i zapyta:
„Czy mogę w czymś pomóc”, zwyczajowo odpowiadamy „Ja się tylko rozglądam”. 


Wszystko po to, aby nikt nam nic nie wcisnął. 


W takim razie może jest sposób na to, aby to Klient chciał kupić?
A my jesteśmy tylko formą „okazji”, czegoś, co znalazło się w odpowiednim miejscu, w odpowiednim czasie? 


Oczywiście, że tak. To jest esencja Storytellingu.
Pisząc dobrą historię możesz połączyć większość powyżej przedstawionych punktów i na koniec zaproponować najlepsze rozwiązanie. 

A co nim będzie? Oczywiście Ty, Twój produkt lub Twoja usługa.

Odkryj Sekrety Storytellingu

Storytelling jest trochę jak matematyka. 
Otacza nas na każdym kroku, choć nie zawsze to dostrzegamy.

Jednak znajomość zasad, mechanizmów i elementów storytellingu może pomóc Ci w życiu, pracy i biznesie.

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na ten temat, polecam Ci mój kurs poświęcony temu tematowi.
To prawie 4 godziny materiału, w którym przedstawiam Ci
etapy budowania historii krok po kroku

Przejdź na stronę kursu -> TUTAJ.
Obejrzyj przykładowe lekcje. Sprawdź, co znajdziesz w środku.

A z kodem rabatowym “kilkazdan” możesz odebrać dostęp 20% taniej!

Sprawdź także:

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest

0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments

Zapisz się do newslettera.

Bądźmy w kontakcie.

UWAGA! Nie zdołasz skończyć czytać po pierwszym zdaniu!

Zapisz się do newslettera.

Bądźmy w kontakcie.

UWAGA! Nie zdołasz skończyć czytać po pierwszym zdaniu!

SEBASTIAN KĘDZIORA

Regulamin

Polityka prywatności

Copyright by Sebastian Kędziora

Realizacja Markossbjj

0
Would love your thoughts, please comment.x