Copywriting Nas Otacza

Alex Hormozi powiedział, że są 4 umiejętności, które mogą Cię uczynić obrzydliwie bogatym:

1️⃣ Zbieranie i mnożenie pieniędzy.
2️⃣ Chwytanie uwagi i mnożenie jej.
3️⃣ Wywieranie na innych wpływu bez wysokich kosztów.
4️⃣ Oszczędzanie ludziom czasu.

Copywriting wpisuje się w punkty 2. i 3.
A jeśli używasz technik perswazji do zbierania pieniędzy, to punkt 1. też masz odhaczony.
W artykule przedstawiłem 14 sytuacji z życia codziennego, w których copywriting się przydaje. To 14 obszarów życia każdego człowieka, które mogą zyskać dzięki umiejętności składania słów, rozpoznania potrzeb, przekonywania i opowiadania historii.

Z tego artykułu dowiesz się, w jakich sytuacjach życiowych przydaje się copywriting, w jaki sposób może Ci to zaoszczędzić pieniądze, a nawet… położyć dzieci do snu.

Kilka Tysięcy /

Zawodowo zajmuję się copywritingiem. Każdego miesiąca od 2019 r. słowo pisane mnie karmi. Ale zarabiam na nim nie tylko w pracy. 

W marcu 2023 r. PKO BP S.A. ogłosił konkurs z okazji 10-lecia aplikacji IKO.

Oto mój konkursowy komentarz.

Wygrałem nim voucher na 1000 zł.
A tak napisała mi siostra:

Na święta Bożego Narodzenia młodsza siostra mojej Kasi poprosiła mnie o stworzenie tekstu konkursowego w konkursie Rossmana. To
wygrania był planer.

Opisz swoje marzenie”.
250 znaków ze spacjami. Niewiele.

– Daniel, napisz mi, Ty umiesz.

Oderwałem się na moment od wspaniałego żarcia i zimnej wódeczki i napisałem.
Coś w stylu, że nie mam marzeń, mam cele, i jak je zrealizuję, to pozwoli mi na realizację marzeń.

Tydzień później dostałem taką wiadomość.

W maju 2023 r. byłem na komunii u mojej chrześniaczki. Miała książkę życzeń. Podczas gdy inni goście zastanawiali się, co napisać i czego życzyć, ja zastanawiałem się, czy dwie strony mi wystarczą.

W 2022 r. wygrałem wart prawie 2000 zł roczny dostęp do Contadu.

Za mema.

Spójny, konkretny, trafiający w punkt przekaz w formacie, który najczęściej zawiera jedno lub dwa zdania, jest emanacją sensu copywritingu.
I żeby mem zażarł, też potrzebna jest znajomość grupy docelowej.

Kiedy Copywriting Przyda Ci Się W Życiu?

Nie będę mówił Ci, jak zostać copywriterem, ale opowiem Ci o sytuacjach z życia, kiedy znajomość technik copywriterskich szczególnie Ci się przyda.

Przekonywanie Innych Osób

Moja narzeczona ma ze mną przekichane. Potrafię ją przekonać praktycznie do wszystkiego, jeśli tylko bardzo mi na czymś zależy. 

Działa tutaj bardzo ważny copywriterski mechanizm. To coś, co podkreślał legendarny copywriter Eugene Schwartz – poznaj swojego klienta.

Znam narzeczoną aktualnie 11 lat. Wiem:

👉 co lubi, 
👉 czego nie lubi, 
👉
czego pragnie, 
👉 czego chce uniknąć
,
👉 co sprawia jej przyjemność
.

Używam tej wiedzy, by ją przekonać do swojej racji, lub odwieść ją od danego pomysłu.

Znajomość grupy docelowej połączona ze sprawnym wykorzystaniem języka korzyści może pociągnąć za Tobą tłumy.

➡️ Chcesz namówić żonatego kolegę na nocny wypad? Nie ma sprawy.

➡️ Chcesz wybić swojej drugiej połówce idiotyczny zakup z głowy? Wiesz, jak to zrobić.

Próbujesz przekonać rodzinę do wyjazdu nad morze zamiast w góry?
Możesz przygotować narrację skrojoną pod każdego członka rodziny niczym w filmie: „12 gniewnych ludzi”.

Komunikacja W Firmie

Robert Górski z Kabaretu Moralnego Niepokoju miał taki żart.

🤔 Kim jest dyplomata? To osoba, która powie Ci, żebyś spieprzał w taki sposób, że czujesz się podniecony zbliżającą się podróżą.

Jak powiedzieć przełożonemu, że się myli, żeby go nie obrazić?

Musisz użyć właściwych słów. Zmiękcz komunikację w taki sposób, żeby pokazać rozwiązanie, a nie skupiać się na błędzie. Możesz też spróbować znaleźć korzyści.

To samo działa w drugą stronę.
Jesteś kierownikiem lub managerem?
Musisz przekazać złą wiadomość lub wprowadzić zmiany?

Znając techniki copywriterskie możesz to zrobić w delikatny sposób.
Tak, że odbiorcy pokiwają głową ze zrozumieniem, zamiast ciskać gromy w Twoją stronę.

Biznes Online

Nie ma biznesu online bez treści. Wyszukiwarka Google jeszcze nie poszła tak do przodu, by w wynikach wyszukiwania podawać jedynie wideo i obrazy. A nawet jeśli to jest cała rzesza osób z upośledzeniem słuchu lub wzroku. Ci pierwsi będą chcieli napisy, Ci drudzy użyją czytaczy ekranu. 

Umiejętności copywriterskie przydadzą Ci się także w sytuacji, kiedy Twój człowiek od treści zaniemoże.
Pół biedy jeśli tylko masz bloga. Blog poczeka.

Ale kiedy masz do wysyłki maile w kampanii, copy na adsy albo ofertę – tutaj nie ma czasu.

Dobrzy copywriterzy najczęściej mają napięte grafiki.
Za ekspres policzą ekstra, o ile w ogóle znajdą dla Ciebie czas.

Na słabych copywriterów nie ma co liczyć.
Od tego zależy Twoja sprzedaż.

Mając umiejętności copywriterskie jesteś w stanie na szybko stworzyć przyzwoite treści.

Co więcej, znajomość zagadnień z zakresu content marketingu i copywritingu pozwala na weryfikację jakości treści.
Dzięki temu
odróżnisz słabego copywritera od dobrego.

Nawiązywanie Relacji

Kojarzysz te maile?

„Szanowni Państwo, mamy nieskrywaną przyjemność zaprosić Państwa do zapoznania z naszą wyjątkową ofertą.
Jeśli byliby Państwo łaskawi przymknąć oko na fakt, że łamiemy postanowienia RODO, chętnie opowiemy o ofercie, która zarobi Państwu milion dolarów w tydzień
“.

Bla, bla, bla.
Pewnie nie kojarzysz, bo one od razu trafiają do SPAMu.

✅ Po pierwsze, research. Sprawdź profile w social mediach, aktualności na stronie, pogratuluj sukcesu.

✅ Po drugie, luka informacyjna. Pierwsze zdanie ma uchwycić uwagę odbiorcy.

✅ Po trzecie, korzyści. W pierwszych 30% tekstu powiedz odbiorcy, co będzie z tego miał, że przeczyta maila.

✅ Po czwarte, skupienie na odbiorcy. Pokaż mu jego problem lub potrzebę, a dopiero potem rozwiązanie. 80% tego maila powinno być o odbiorcy.

✅ Po piąte, wzbudź emocje. Nawet jeśli piszesz do prezesa dużej firmy, to on nadal jest człowiekiem.

Idealnie byłoby nie sprzedawać, jak to się mówi, na pierwszej randce.
Zapoznaj się, nawiąż relację, zapisz kontakt, zadaj krótkie pytanie i zniknij.
Wróć za jakiś czas przy kolejnej okazji i dopiero wtedy cokolwiek proponuj.

W USA mówią na tę technikę: „First stalk, then talk”.

Rekrutacja

W tym momencie jestem w trakcie rekrutacji stażysty w ramach programu Kariera Jutra.
Dostałem 4 listy motywacyjne, z których jeden przypadł mi mocno do gustu.

Kandydatka wykonała dobry research, zaznaczyła korzyści, uderzyła w mojego ego, rozpoznała potrzeby i dostosowała ton wypowiedzi do moich preferencji.

Znając podstawy copywritingu, możesz zrobić to samo, aplikując do firmy marzeń.
Dobrze napisany list motywacyjny łatwiej zapadnie w pamięć rekrutera, niż CV czy profil na LinkedIn.

Pisanie Ogłoszeń

Po ukończeniu szkoły możesz całe życie nie napisać jednego zdania w celach zawodowych.
Ale możesz chcieć sprzedać auto, dom, sprzęt AGD.
Standardzik.

👉 Twoje ogłoszenie może przepaść w gąszczu innych.
👉
A może mieć 40 tys. wyświetleń, jak ogłoszenie o sprzedaży Alfy Romeo autorstwa śląskiego pisarza Szczepana Twardocha.

W takim ogłoszeniu chcesz przekonać potencjalnego nabywcę, że Twoja rzecz jest warta posiadania.
Jeśli potrafisz znaleźć zalety i solidnie je uargumentować, to możesz nawet podbić cenę sprzedawanego przedmiotu.

I przede wszystkim – Twoje ogłoszenie trafi do odbiorców, a nie zginie w tłumie.

To samo dotyczy ogłoszeń o zbiórkach na cele charytatywne. Takie ogłoszenie ma wzbudzać emocje i skłaniać do działania tu i teraz.
Maciej Wojtas, znany copywriter, stworzył całego e-booka na ten temat.

Nie sposób też nie wspomnieć tutaj o historii niewidomego człowieka.
Facet miał napisane na kartce: „Jestem niewidomy. Proszę o pomoc”.
Mało kto wrzucał pieniądze do kubeczka.

Przechodząca dziewczyna wzięła od niego kartkę, oddała mu, a do kubeczka zaczęła wpadać kasa 💰
Dziewczyna zmieniła napis na: „Idzie wiosna, ale ja jej nie zobaczę”.

Tworzenie Treści i Influencing

Dla mnie niekwestionowanym mistrzem w tej materii jest Mr. Beast.
Za każdym razem mam problem, jak o tym piszę, bo muszę wejść na jego kanał i zrobić zrzut ekranu.

To, w jaki sposób Mr. Beast wykorzystuje lukę informacyjną i ludzką ciekawość, to po prostu poezja.

Dodatkowo youtuber testuje thumbnaile w swoich filmach i sprawdza, który działa najlepiej.
Testy skuteczności różnych rozwiązań to tez element marketingu i copywritingu.

Copywriting przyda Ci się także w nawiązywaniu współprac z markami na dwa sposoby:

1️⃣ Możesz zaprosić marki do współpracy, odnaleźć osobę decyzyjną i przedstawić jej korzyści.

2️⃣ Kiedy firma zaprosi Ciebie do współpracy, łatwiej przekonasz swoją publiczność do konwersji, jeśli wiesz, jakich argumentów użyć.

Wyszukiwanie Rzetelnych Informacji

Research to dobre 80% pracy i sukcesu copywritera.

Nie korzystam z niego aż tak często w życiu prywatnym, ale kiedy potrzebuję, to wiem jakie kroki podjąć, żeby odsiać wartościowe informacje od reklamowego bełkotu.

Przykład z mojego życia. Teść po zawale.
Uparł się na margarynę ze sterolami roślinnymi, bo podobno obniża cholesterol.

Dotarcie do informacji, które nie są sprzedażową lub seową papką, chwilę mi zajęło, ale odnalazłem wyglądającą legitnie opinię lekarza.
Okazuje się, że nie ma badań, które potwierdzałyby wpływ spożywania takiej margaryny na spadek cholesterolu.

Inny przykład. Szukałem dla narzeczonej laptopa na dofinansowanie. Po wpisaniu „najlepszy laptop do 5000 zł” wyskoczyło mi kilkanaście rankingów. Większość z nich to rankingi na stronach producentów sprzętu lub opłacane przez nich.

Czy producenci sprzętu będą polecać rzeczywiście najlepszy sprzęt?
Oczywiście, że nie. Będą promować to, co chcą sprzedać.

Bezrobocie

Alex Hormozi, autor bestsellera „$100M offers” powiedział, że gdyby stracił cały swój biznes, to nadal ma umiejętności, które pozwolą mu zarobić dużo pieniędzy w krótkim czasie.

To samo mówi Bartek Popiel. Gdyby nagle jego biznes padł, gdyby musiał zaczynać od zera, to ma umiejętność, która pozwoli mu zarobić dobrą kasę.
Ta umiejętność to pisanie ofert sprzedażowych.

Kiedy w 2018 r. byłem bez pracy, copywriting pomógł mi przetrwać. Pisałem opowiadania do gazet.

Nie każę Ci rzucać obecnej roboty i iść w copywriting.
Mówię jedynie, że podstawowe umiejętności z tego zakresu wystarczą, by w gorszym momencie się gdzieś zaczepić, i złapać parę złotych.

Pisma Urzędowe

Pisałem dla siostry podanie do Urzędu Gminy o środki na wycieczkę szkolną.
Znalezienie argumentu nie było trudne – powołałem się na spadek samopoczucia u dzieci i wzrost prób samobójczych w związku z lockdownem. Wycieczka szkolna mogłaby pomóc w integracji, zacieśnieniu więzi i poprawie nastrojów.

Dostali tę kasę.

Kiedy narzeczona składała wniosek o dofinansowanie, każdy planowany zakup należało uargumentować. Nie sprawiło mi to problemu.

Pisałem też skargę na urzędniczkę, która ją obsługiwała (kobieta mocno zawaliła sprawę).
Miałem naprawdę solidną argumentację. Do tego stopnia, że do mojej lubej zadzwoniła dyrektor urzędu z wyjaśnieniami.

Konkursy

Jarek Kaniewski w swoim czasie opowiadał, że bardzo często brał udział w konkursach internetowych na hasło reklamowe.
Wygrał w ten sposób między innymi telewizor czy wycieczkę na Kretę.

Konkursy online mają ogromną popularność, wiadomo, każdy chce wygrać i dostać coś za darmo.
To z kolei oznacza, że jeśli nagroda jest dostatecznie atrakcyjna, zgłoszeń będzie multum.

A w tłumie łatwo się zgubić.

Jedną z umiejętności copywritera jest przełamywanie tzw. zombie scrollingu, czyli chwytanie uwagi pierwszym zdaniem.
A kiedy już masz uwagę odbiorcy (w tym przypadku jury konkursowego), możesz do tej osoby mówić.

I tu znowu wchodzi umiejętność przekonywania.

Składanie Życzeń

Ile razy przyszło Ci stawać przed solenizantem lub parą młodą i zapomnieć języka w gębie? „Ale czego ja mam im życzyć?”.

Umiejętność składania słów w piękne zdania, wywoływania emocji i trafiania w czułe struny sprawi, że Twoje toasty zapadną w pamięć, a mowy pogrzebowe wycisną z obecnych łzy.

Rozpoznanie potrzeb grupy docelowej pomaga mi też w doborze trafionych prezentów, chociaż najczęściej wolę po prostu zapytać, co dana osoba chce dostać.

Wystąpienia Publiczne

W liceum organizowaliśmy przedstawienie, coś z okazji walki z używkami wśród młodzieży.
Dwie koleżanki (jakże tematycznie) wypiły parę piw na odwagę przed przedstawieniem i dały show – obraziły uczniów konkurencyjnej szkoły.

Widowni się podobało. Dyrektorowi tej szkoły, który również siedział na widowni, już mniej.
Wyszedł na scenę, powiedział, że to oburzające, i on będzie podejmował kroki.

Krótka narada za kulisami. Pani od polskiego mówi:

Daniel, idź, powiedz coś. Ty będziesz wiedział, co powiedzieć.

Wyszedłem na scenę, grzecznie przeprosiłem.
Powiedziałem, że to był tylko żart, i nie odzwierciedla oficjalnego stanowiska wobec urażonej szkoły i jej uczniów.

Znając podstawy copywritingu, wiesz:

✅ jak uchwycić uwagę, 
✅ jak ją utrzymać,
jak przekonywać ludzi do swoich racji,
jak wzbudzać emocje.

To kluczowe składniki przemówień, prezentacji, prelekcji i wystąpień.
Reszta to Twoja charyzma.

Opowiadanie Dzieciom Bajek

Jeszcze nie mam dzieci, ale jak ich się dorobię, to pewnie ja będę odpowiedzialny za usypianie ich.

W swoim czasie wprawiałem się w pisaniu prozy.
Moje opowiadania można przeczytać gdzieś w Internecie.
Nawet kiedyś
zająłem czwarte miejsce w konkursie.

Dzisiaj czerpię z tego garściami w pracy zawodowej, kiedy potrzebuję wpleść opowieść do tekstu.
Widać to zresztą w tym artykule. Będę też czerpał, gdy dziecko zawoła: „Tato, bajka!”.

O schematach storytellingowych Sebastian pewnie powie Ci więcej 😉

Ważne! Unikaj silnych emocji, cliffhangerów i suspensu, bo dziecko może nie usnąć z wrażenia.

O Autorze:

Autorem wpisu jest Daniel Bartosiewicz.
Twórca bloga Internetowe Portfolio

Zajmuje się pisaniem pieniędzy.
Do tej pory pisał pieniądze m. in. dla Komputronika, Benchmarka Surfsharka czy Rankomatu. Specjalista w branży ubezpieczeniowej.
Po godzinach pomaga innym copywriterom pisać ich własne pieniądze na blogu Internetowe Portfolio.
Prywatnie fan NBA, MMA, wierzący niepraktykujący gamer i niepoprawny marzyciel.

Przeczytaj Również:

5 1 vote
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest

0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments

Zapisz się do newslettera.

Bądźmy w kontakcie.

UWAGA! Nie zdołasz skończyć czytać po pierwszym zdaniu!

Zapisz się do newslettera.

Bądźmy w kontakcie.

UWAGA! Nie zdołasz skończyć czytać po pierwszym zdaniu!

SEBASTIAN KĘDZIORA

Regulamin

Polityka prywatności

Copyright by Sebastian Kędziora

Realizacja Markossbjj

0
Would love your thoughts, please comment.x